Dragostea de bucătărie... din copilărie!

”Bucătăria și păpușile nu sunt pentru băieți!” este o frază care o aud foarte des la terenurile de joacă sau în ospeție. De obicei asta zic tăticii, care își văd băieții mari fotbaliști, oameni de afaceri sau directori. Motiv pentru care le cumpără, mingi sau mașini de colecție, pistoale sau alte jocuri pentru ”viitorii bărbați”. Tot ei susțin ideea că fetițele trebuie să învețe de mici ce este bucătăria și grija față de păpuși (copii în viitor).

Eu mereu am ținut să explic că băieții (normal fiind mamă de 2 băieți) trebuie de mici să învețe să împartă activitățile cu fetele, sau mai bine zis să se joace de-a ”gătitul”, să adoarmă păpușile și să citească cărți jucăriilor de pluș. Asta fără a exclude mingile, mașinuțele și roboții. Cam din acest motiv băieții mei au printre jucării păpuși, legume și fructe, bucătărie și veselă, foarte multe cărți. Sunt ferm convinsă că așa cresc adevărații bărbați, învățând de mici câteva lucruri esențiale:
- să împartă sarcinile cu viitoarele soții,
- să aibă grijă de copilași,
- să surprindă iubita și prietenii cu creațiile din bucătărie.
În plus, jocul ”de-a gătitul” este foarte educativ. Drept exemplu am să vă aduc doar câteva activități interactive, la fel de utile pentru băieți ca și pentru fete. Eroii sunt doi băieți de 4 și 5 ani, iar jucăriile sunt câteva seturi de fructe cu lipici și cratițe din bucătăria familiei.

1. Descoperim fructele și legumele. Scoatem câte un fruct sau o legumă din cutia de depozitate. O numim. O desfacem să vedem ce are în interior - sâmburi sau semințe. Spunem unde cresc și cine preferă aceste fructe sau legume.
2. Ghicim fructul sau leguma. Într-un săculeț se pun toate fructele întregi. Copilașul cu ochii legați scoate câte unul și încearcă să îl descopere. Dacă nu reușește, îl desface să analizeze interiorul. Dacă și așa nu reușește, atunci se dau câteva indicii - cine îl iubește, ce facem din el, unde crește.
3. Facem diferența. Scopul este să facem două grămezi- una din fructe și alta din legume. Alegem câte unul fructele sau legumele și după ce îl recunoaștem, îl punem în grămada din care face parte. Aci copilul poate fi pus la încercare. Îl putem întreba dacă legumele dulci nu cumva sunt fructe. Sau dacă fructele care cresc pe pământ nu sunt legume ca și majoritatea acestora. Aci deja depinde de imaginația fiecărui părinte.
4. Facem bucate delicioase. Pentru a face mâncare fructele și legumele trebuie să fie tăiate. Această activitate le dezvoltă abilitatea de a mânui un cuțit (chiar dacă e de plastic) și de a ține corect fructul când îl tai. Se decide câte feluri de mâncare se va face ca să știe copilul unde pune anumit fruct sau legumă. De exemplu, un castron pentru compot, unul pentru supă, un bol pentru salată și pahare pentru suc. Fiecare fruct sau legumă poate fi folosit în 2 bucate. Astfel copilul va învăța cum poate combina alimentele în salata, compot, suc, supa sau alt fel de mâncare.

5. Gătim la aragaz. Dacă aveți bucătărie de jucărie sau doar improvizați un aragaz dintr-o tăbliță sau un carton, explicăm copiilor cum are loc acest proces. Care sunt regulile de securitate și cum luam o cratiță fierbinte etc

6. Aranjam și strângem masa. Când totul e gata, arangăm farfurioarele și paharele pentru copil și alte jucării de pluș. Punem atent ca să nu ne frigem bucatele și luăm masa. Desigur nu uităm să mulțumim pentru masă și să spunem că e foarte gustos, folosind diferite sinonime și comparații - ”dulce ca mierea”, ”delicios ca o ciocolată”, ”picantă ca ardeiul iute” etc. Iar după asta, luăm farfuriile și ”aruncăm” resturile la coșul de gunoi (în lădița de depozitare).

CONCLUZIE: Oricare din activitățile prezentate vor dezvolta copilul, indiferent dacă e fată s-au băiat. Iar pentru cei care cred că un băiat (a se citi bărbat) nu are ce căuta la bucătărie, oricum îi vor prinde bine ceea ce v-a învăța jucându-se de-a bucătarul și gătitul.


Comentarii