Literatura pentru adolescenți - educă sau intoxică?

Mi-am spus supărarea aici odoras.md!
Dar iata ca gasesc pe internet și mămici care laudă acest gen de cărți-jurnale cum sunt Jurnalul unui puști și ”75 de sfaturi pentru a supravețui la școala”, clasificându-le drept tare amuzante. Mie nu mi s-a părut amuzante, mai degrabă înjositoare!




Pe lângă cele expuse in articol, poftim încă câteva sfaturi din carte destinată copiilor de la 6 ani ”75 de sfaturi cum să supraviețuiești la școală”:
  • "Dacă vrei ca părinții să îți cumpere ceva, spune că e pentru școală. Părinții sunt destul de proști și cred orice." (sfatul 8/pg. 37)
  • "Dacă ai mare nevoie de ceva, iar ei nu îți cumpără, improvizează! A împrumuta nu e același lucru cu a fura (mai ales dacă te prinde)... Corectorul l-am șutit de la mama, chiar dacă a descoperit că îi lipsește, încă nu știe că e la mine, așa că îl tot caută... Sunt sigură că o să renunțe și o să-și cumpere unul nou" (sfatul 35/pg 119)
  • "M-am gândit să-i trag una tare de tot dar mi-am adus aminte cum data trecută a țipat super tare. Mai bine să nu-i lovești pe frații tăi dacă crezi că s-ar putea sa te audă părinții, e de preferat să mai aștepți un pic, când n-o să fie ai tăi acasă." (sfatul 41/pg139)
  • "Dacă vrei să te răzbuni scrie în Death Note! un carnetel supranatural cu care poți să omori o persoană dacă îi scrii numele înăuntru în timp ce îi vizualizezi fața. Să fii atent ca prenumele să fie corecte [...]. Poți să alegi data la care o să moară [...] persoana o să moară din cauza unui atac de cord" (sfatul 58 si 59/pg 190)
Asa că, indignarea mea ia amploare! Și nu mă las cu una cu două, până nu va ajunge informația la urechile fiecărui părinte. Și nu doar părinte, dar și persoane cu influiență asupra copiilor cum ar fi profesori, scriitori și psihologi. Iar odata ajunsă, deja fiecare părinte decide dacă își intoxică copilul cu așa informații sau nu.

Iată primele reacții în acest sens:

Tudorița Raischi, profesor clasele primare și bunica a 8 nepoți, cea care a educat și a crescut generații de copii inocenți și care încă nu știu să aleaga, să filtreze informația.

”Vasile Militaru spunea ”Căci, precum îţi creşti copiii, vor fi oameni sau neoameni:/
Din ogor nicicând nu iese decît ceea ce-n el sameni!”
Pentru orice om este important să facă viaţa mai frumoasă. Pentru aceasta încercăm să ne comportăm civilizat, să ne educăm bine copiii, să conservăm şi să protejăm mediul în care trăim, să ne respectăm şi să ne ajutăm reciproc....
Copilul, prin natura sa, nu este nici bun nici rău, conceptul de copil avînd o conotaţie pozitivă în sine. Pentru a înclina balanţa spre copil bun, trebuie să avem grijă şi de ceea ce citeşte copilul nostru.
Copiii devin cititori în braţele părinţilor, iar cărţile sunt albinele care duc polenul însufleţitor de la o minte la alta. Deci, atenţie ce carte punem în faţa copilului nostru. Îndrumaţi-i cu grijă lectura, alegeţi cărţile care-l conduc în direcţia dorită de dumneavoastră.
Sigur, din orice carte învăţăm ceva. Dar oare nu e prea devreme pentru un copil, din categoria aleasă de scriitoare, să aleagă binele de rău, să înţeleagă că această carte este de fapt o parodie, ce se vrea amuzantă? Va înţelege, orice copil, ce este bine şi ce este rău cu ajutorul ei?
Din experienţă, ştiu că fiecare copil alege ce este mai uşor, mai plăcut. Deci, dacă nu aveţi de gând să citiţi cartea împreună şi să discutaţi fiecare impresie cu copilul dumneavoastră, vă recomand să lasaţi lecturarea ei pentru mai târziu, pentru momentul în care mintea lui va putea discerne şi se va amuza pe baza textului propus de doamna psiholog.
Parafrazînd un proverb, aş încheia: Spune-mi ce citeşti şi am să-ţi spun cine eşti.”                                                                                                                                                                 
Ianos Turcanu, prietenul și părintele versurilor pentru copii, nu m-a crezut când i-am zis de așa cărți-jurnale interzise părinților, dar tare pe placul copiilor. Iată cum a reacționat dumnealui când a văzut câteva frânturi din cărțile menționate mai sus.

”OH!...nici nu-mi puteam imagina s-o mai văd(citesc) și pe asta!)... Sărmanii copii!...Sunt convins că parintii vor face chiar și imposibilul, ca odraslele lor să nu ""savureze" acest gunoi infecțios.”


PS: o carte din seria Jurnalul unui puști sau Insemnărilele unei puștoaice costa circa 200 de lei (30 - 40 RON), tot atât am dat noi pe 8 cărți din colectia Adevărul (Winnetou 3 volume, Livada cu viseni, Singur pe lume, Tarzan din neamul maimuțelor, Insula Comorilor, Goana după meteor)



Eu am ales! Dar voi?

Comentarii